Na de briefing wordt gestart met het klaarmaken van de ballon. Vooreerst wordt de brander gemonteerd op de mand en vervolgens getest. Daarna worden de kabels van de ballon zorgvuldig aan de mand vastgemaakt. Nu wordt de ballon compleet opengelegd en is deze klaar om te ventileren. Eenmaal de ballon voldoende gevuld met koude lucht, wordt deze opgewarmd door de brander en zal de ballon geleidelijk aan overeind komen. Nadat de passagiers zijn ingestapt wordt de ballon verder verwarmd tot hij voldoende stijgkracht heeft. De ballon is nu klaar voor vertrek.
Eenmaal de lucht in kan men genieten van de mooie uitzichten en de rust van een ballonvaart. Uniek aan het ballonvaren is dat je als passagier 360° rond je kan kijken wat niet het geval is in een vliegtuig of helikopter. Aangezien we niet kunnen sturen zal de windrichting bepalen naar waar we varen en de windsnelheid hoe ver we zullen varen.
Na een uur varen gaat de piloot op zoek naar een geschikt landingsterrein om de ballon veilig aan de grond te zetten. Het spreekt voor zich dat wij ons tijdens de vlucht moeten houden aan de luchtvaartreglementeringen.
Voor de landing gaat de piloot op zoek naar een onbewerkt stuk grond, vrij van dieren. In de meeste gevallen blijft de ballon mooi rechtop staan, doch wanneer de wind te sterk is zal de ballon volledig plat worden getrokken en is de landing sportiever.
Nadat de ballon terug is opgeborgen in de trailer volgt de champagnedoop. Samen wordt er op traditionele wijze getoast op de goede afloop van de vaart. Elke passagier ontvangt een gepersonaliseerd diploma als aandenken.